Followers

Facebook Page

Translate This Blog

Blog Hits

Tuesday, January 10, 2012

MATHS IN ENGLISH OR BAHASA?



Tadi semasa masuk mengajar Maths ting. 4 yang semuanya terdiri daripada kaum Cina, aku sempat buat survey tentang pilihan mereka mahu belajar dalam English atau BM. Ya. Mereka memang ada pilihan. 


Dari mesyuarat panitia Maths terkini, 3 kelas akan menggunakan buku teks BM, manakala baki lagi 9 kelas akan menggunakan buku teks bahasa Inggeris. Kelas yang aku ajar diputuskan untuk mengunakan bahasa Melayu. Isi dalam buku teks yang mereka terima masih sama, namun ditranslate 100% kepada BM. Aku pula menggunakan buku teks Bahasa Inggeris yang aku ambil dari tahun lepas. ahahah.. memang harulah nak mengajar sebab aku rujuk buku English, mereka pula rujuk buku BM.


Makanya setelah kata sepakat dicapai dalam kelas tersebut, mereka ingin meneruskan P&P dalam bahasa Inggeris. Aku pun cepat2 suruh mereka tukar buku teks ke Bahasa Inggeris di bilik SPBT. Mujur ada lagi baki buku. Boleh mengajar macam biasa selepas ni.


Lama juga aku belajar Maths sejak zaman matrik hingga ke U sampailah mengajar di sekolah semuanya in English. Jadi aku prefer mengajar dalam English. Sebenarnya pelaksanaan MBMMBI adalah akan berdasarkan kepada yang pertama, kesedian guru mengajar dan kedua; kesediaan murid belajar. Guru boleh mengajar dalam mana2 bahasa yang dirasakan boleh disampaikan dengan baik, manakala pelajar boleh memilih sama ada mahu belajar dalam BM atau BI atau dwibahasa. Peperiksaan juga akan menggunakan dwi bahasa.


with love,
Alya Syaqiera 

4 comments:

  1. math in English is better !
    btw, follow me back . dah follow you !
    ceritabakalpengantin.blogspot.com
    ^___^

    ReplyDelete
  2. anyway, dah lame bace blog adik ni, tp silent reader je...
    tp skrg ni i need more followers.. jom la singgah n follow blog saye!!! tq

    http://diyanamarissa.blogspot.com

    ReplyDelete

Thank you for your comments!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...