Followers

Blog Hits

Saturday, December 7, 2013

Bandung Trip 2013 - Day 3 & 4

Pagi yang indah. Hari ketiga bersarapan di tempat orang, perut meronta-ronta rindukan teh tarik dan roti canai. Di Bandung, sarapan kami seperti biasa di hotel, dihidangkan dengan nasi goreng, mee goreng indo (lupa nama mee tu, anyone boleh recall?), dan bubur nasi. Memang tak mampu dah nak telan. Betullah kata orang, walau kemana pun kita pergi, negara sendiri tetap dihati.

KARTIKA SARI

Usai bersarapan pagi, kami memulakan perjalanan ke kedai kek terkenal di Bandung iaitu Kartika Sari.

inilah bangunan Kartika Sari Bandung. Jom masuk!

Barisan coklat. Tak minat sangat makan coklat. So tak beli.

Cashier counter. Dalam almari kaca tu ada kek dan brownies.

Ambil bakul dan jom shopping!
Mokcik memakai tribal shawl from The Duchess,
blaus hijau dari kedai Siam,
jeans Levis from Toko Tiga Bandung (baru beli semalam),
dan loafer dari TSC.

Tahun lepas tak sempat ke sini, cuma sempat beli di airport Bandung je. Jadi, kali ni aku cuba memborong apa yang tekak rasa nak makan. Antara yang aku beli:

1-Pisang sale keju, blueberry dan coklat.
2-Brownies tiga potong dalam satu kotak (perisa choco chips, almond dan keju)
3-Roti keras keju (tak ingat nama betul dia)
4-Roti keras coklat
5-Kek pisang keju

Yang paling sedap yang nombor 3 tu. Harus beli banyak kotak!! Aku beli dua kotak je pun. Tekstur dia macam  roti keras yang ada jual di Malaysia ni, yang kita selalu cicah dengan air kopi. Tapi dia sadur dengan cheese dan gula membuatkan sedap dimakan begitu saja tanpa dicicah dengan air kopi. Haha.. Aku dan en. suami spend Rp 300 sahaja di sini.

PASAR BARU [repeat]

Dah puas belanja di Kartika Sari, kami terus ke pasar baru untuk kali kedua. Ada barang yang tak sempat beli masa hari pertama tempoh hari. Kali ni kami ke kedai renda (lace) dulu. Biras aku nak beli tambah beli lace lagi katanya takut tak cukup. Dan pada hari itulah aku belajar jenis kain lace yang baru iaitu prada. Haha.. Ingatkan jenama handbag je ada Prada kan? Benda yang tak berapa minat, so tak tahu.

Sambil mereka sibuk di kedai lace, aku pun berjalan secara solo untuk survey shawl dan tudung. Aku grab a few glitter shawl yang sedang hangat di Malaysia. Antara warnanya; merah, emas, purple, mint, green dan brown. Tiba-tiba mata terpana pula melihat dekorasi bling-bling pada tudung bawal. Aku pun beli dua helai warna emerald green dan pink. Harga terlalu murah. Aku cuba menawar serendah-rendah harga. Akhirnya aku berjaya membeli setiap satu tudung dengan harga RM10. Yay!

Look at my back. Shawl bergantungan. OMG!!

Next, kami singgah di kedai menjual kain batik. Aku beli beberapa helai. Tapi harga agak mahal sikit berbanding tahun lepas. Susah nak minta kurang pula tu! Sebab nak cepat, beli dan jalan.

Kami juga singgah sekali lagi membeli kain pasang. Dan ya, aku beli dua pasang. Satu bersulam tangan motif rama-rama my fave, dan satu lagi warna purple. Oh my. Memang tak boleh tertengok anything in purple color. Mesti TERBELI.

MAKAN TENGAHARI DI RESTORAN PADANG

Again, our tour guide bawa kami makan masakan padang di Restoran Padang Mitra Sederhana Asteur. And yeah, aku tak boleh telan. Dah mula pening kepala dan rasa nak muntah. Aku makan sikit sangat dan order ice lemon tea untuk hilangkan rasa loya.

Restoran Padang Mitra Sederhana Asteur

CIBADUYUT

Selesai makan tengahari dan solat Zuhur di Restoran Padang, kami sambung shopping di Cibaduyut. Cibaduyut ni adalah satu tempat yang menjual pelbagai barangan kulit daripada dompet, handbag, kasut, dan jaket kulit. Kedainya seperti shopping mall, dan juga kedai-kedai lot sepanjang jalan.

yang ini shopping mall dia.

Aku pergi sini semata-mata nak belikan abah jaket kulit yang dikirimnya. Kulit pastinya asli di sini. Cuba bakar kalau nak tahu. Dan kulit biri-biri lebih mahal harganya daripada kulit lembu sebab kulit biri-biri teksturnya lebih lembut berbanding kulit lembu.

Puas survey harga dan kualiti, akhirnya aku beli satu jaket kulit biri-biri ni. Mahal juga. Susah nak minta tawar. Harga yang aku dapat ialah Rp780. Cukup-cukup je. Duit pun dah habis. Kepala pun dah pening. Aku pun duduk minum berseorangan di tepi mall Cibaduyut dengan ditemani minyak cap kapak. Keluarga semua masih membeli belah untuk habiskan duit Rupiah sampailah ke petang. En. suami pun sibuk mencari beg kulit untuk dirinya.

FACTORY OUTLET (FO) JALAN DAGO

Next stop adalah FO Jalan Dago. Tujuan utama adalah untuk menghabiskan sisa-sisa Rupiah yang ada. Dah tak ada hati nak shopping dengan keadaan kesihatan yang tak berapa mengizinkan. Aku beli saja dua helai t-shirt. Duit lebih aku serah pada En. suami dan suruh dia habiskan. Aku pun cari tempat untuk berehat.

MAKAN MALAM DI RUMAH MAKAN KARAMBA

Tak ada gambar di rumah makan Karamba. Aku makan sikit saja. Tak tahulah rasanya sedap atau tak. Tengok ahli keluarga makan semua macam sedap je sampai licin pinggan. Tapi aku tak mampu. Sedih pula rasa. Haha. Lepas makan malam, kami pun balik semula ke hotel Hyperinn. Aku sakit perut dan pening kepala. Rupanya kena diarrhea. Berulang kali masuk tandas. Tidur pun tak lena. Tak tahu salah makan di tempat mana.

HARI PULANG KE MALAYSIA

Tibalah hari keempat, hari kami balik ke Malaysia. Dengan kepala pusing dan perut memulas. Aku telan panadol dua biji dengan harapan perut tak buat hal masa atas flight nanti. Sarapan pun tak mampu langsung nak telan. Aku minum banyak air mineral saja.

Bila van dah sampai untuk bawa kami ke airport, kami pun keluar dari hotel dan tiba-tiba ditahan oleh seorang lelaki. Rupanya mas itu adalah photographer yang ambil gambar candid individu semasa hari pertama kami tiba di Bandung. Haha.. Dia dah siap cetak gambar-gambar kami dan menjualnya dengan harga Rp20 sekeping. Aku beli gambar aku sekeping dan gambar en. suami sekeping.

Meet my family in law.
Gambar kenangan di depan hotel kami menginap, hotel Hyperinn. Muka tak larat nak senyum.

Kenangan dengan van kami sepanjang 4 hari di Bandung. Wonderful Indonesia.

Setelah siap masukkan barang ke dalam van, kami terus bergerak ke airport Bandara Husein Sastranegara Bandung (semput nak sebut baq ang!). Flight kami dijadualkan pada jam 9 pagi waktu Indonesia.

the airport.

sedang menunggu di luar airport.
haruslah ada gambar sendiri sambil minum teh.

Oleh sebab masa flight ke Bandung aku duduk asing-asing dengan en. suami, masa balik Malaysia ni aku tukar tempat duduk dengan mak mertua. Dapatlah duduk sebelah en. suami terchenta. Hiks.

port fave. duduk tepi tingkap sebelah sayap.

duduk tepi tingkap sebelah sayap supaya dapat ambil gambar sayap kapal terbang. haha

Pulang ke Malaysia dengan harapan dapat terbang lagi. InshaAllah. =))

p/s: Terlepas entri sebelum? Klik SINI.