Followers

Translate This Blog

Blog Hits

Sunday, December 22, 2013

Singgah di Legoland dan Johor Premium Premium Outlets (JPO)

Hai semua. Cerita cuti masih tak habis. Biasalah. Cuti kali ni tak cukup sebulan pun. Jadi gunakan sebaik-baiknya. he he.

Aku sempat singgah melawat tempat-tempat di Johor tempoh hari selepas menghadiri wedding kawan baik aku semasa di UPM dulu, Wanie di Batu Pahat. Alang-alang ke Batu Pahat, aku dan En. husband pun merancang untuk berlibur. Wanie ni coursemate aku di UPM dulu. Selalunya kami akan satu kumpulan semasa membuat tugasan. Sering berkongsi kisah suka dan duka. Dan dia juga seorang yang fashionable, suka bercantik-cantik dan shopping macam aku juga. Kira satu kepala lah. Dia pun pandai, penuh ilmu di dada. Pendapat dia bernas dan suka merendah diri pula. Dah nama pun bestie, mestilah kena puji lebih-lebih kan. Haii.. rindu waktu study dulu. =)

gorgeous Wanie on her wedding day. =)

LEGOLAND

Perancangan untuk ke Legoland memang dah dibuat pada awal cuti dulu. Aku nak tempah tiket online sebab harga tiket akan jadi 20% lebih murah kalau dibeli 7 hari lebih awal dari tarikh lawatan berbanding beli on the spot.Tapi oleh sebab En. husband yang cuti-cuti pun sibuk dan banyak mesyuarat seperti hari kerja biasa, maka aku ragu-ragu untuk beli tiket online. Takut nanti dah beli, tiba-tiba tak dapat pergi pula pada tarikh yang dipilih sebab En. husband busy. Kan dah rugi.

Aku juga online survey hotel Legoland. Tapi rasa tak berbaloi nak menginap sebab semua bilik untuk family. Setiap bilik disediakan katil untuk anak-anak. Mungkin next time kalau ada anak nanti baru boleh tidur sana. Kami book hotel Good Hope, Skudai sebagai persiapan untuk bermalam.

Selepas menghadiri wedding Wanie, kami menuju ke Legoland yang mengambil masa lebih kurang 1 jam 30 minit dari rumah pengantin. Legoland ni terletak di Bandar Medini, Nusajaya, Johor. Tak susah pun cari tempat sebab guna GPS.

ni masa di car park. Test shot pic En. husband.

Tujuan kami ke Legoland ni ala-ala melawat tapak la. Tempatnya memang besar dan happening gitu. Ramainya orang. Kami ambil kesempatan untuk mengambil gambar di sekitar Legoland. Oops! Bukan "kami" tapi "aku". haha.. En. husband yang setia snap gambar aku.

Sebelum sampai ke Legoland, pengunjung perlu menapak dulu dari car park melalui Mall of Medini yang menempatkan tempat shopping dan pelbagai restoran untuk pengunjung.

di belakang tu adalah Mall of Medini.

entrance Legoland di belakang tu.
outfit of the day: tribal shawl, Radiusite
mustard blouse, Bazaaar@7
seluar hijau, Bandung
handbag, Tod's
kasut, TSC

di belakang yang berwarna-warni tu ialah hotel Legoland

Lego bodyguard. Banyak patung-patung Lego boleh didapati disekeliling hotel Legoland.

Lepas dah puas cari tempat untuk bergambar free, kami pun menapak kembali masuk ke Mall of Medini untuk cuci mata. En. husband tak melepaskan peluang untuk cuci mata di kedai favourite nya, Al-Ikhsan.

Dah puas meronda, tekak pula berasa kering. Kami singgah di Old Town White Coffee untuk pekena kopi secawan sambil mengimbau kenangan first date. Eceyy..

Legoland Hotel.

Bye-bye Legoland. Lain kali datang lagi. =)

Tips bercuti ke Legoland:

1. Kalau nak beli tiket tu, lebih baik beli online sebab lebih murah dan menguntungkan.
  2. Kalau rancang nak melawat semasa cuti sekolah, seeloknya rancang satu atau dua bulan lebih awal sebab tiket habis sepanjang cuti sekolah.
  3. Nak beli tiket online boleh ke laman web www.legoland.com.my

JOHOR PREMIUM OUTLETS (JPO)

Seterusnya kami menuju ke Johor Premium Outlets (JPO) yang terletak di Indahpura, Kulaijaya, Johor. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 25 minit sahaja dari Legoland. Tujuan kami singgah di JPO sama macam Legoland tadi, untuk cuci mata. Hihi...

Memang banyak outlet untuk shopping di sini. Konsep mall terbuka sama macam di Rumah Mode, Bandung, Indonesia. Cantik landskapnya. Ada 120 outlet untuk membeli-belah antaranya Coach, Furla, Burberry, Michael Kors, Oroton, Clarks, Bonia, Vincci, Levis, Charles and Keith dan banyak lagi yang menawarkan 25% hingga 65% diskaun berbanding di tempat lain.

tempat anak-anak menunggu ibu bapa yang seronok tak hengat bershopping.

Outlet pertama yang aku masuk ialah Furla untuk tengok Candy Bag warna oren. Nampak sangat cik salesgirl tu intai-intai jenama handbag yang aku bawa. Nasiblah aku pakai handbag cap ayam. So tak adalah dia nak layan aku sangat. Aku pun cuma tengok harga dan keluar.

Seterusnya aku masuk butik Coach. Butik Coach di sini ada dua buah. Satu untuk barangan lelaki sahaja dan satu lagi barangan wanita. Yang peliknya nak masuk butik Coach ni bukan main kena beratur bagai. Adalah dalam beberapa minit beratur di luar. Lepas tu aku masuk  survey harga sekejap, dan keluar. Tapi layanan pekerja Coach memang bagus. Dia akan ikut je kita dari awal sampai kita keluar. Siap intro nama lagi, supaya senang panggil mereka kalau-kalau kita perlukan bantuan.

Next, aku masuk butik-butik lain seperti Burberry, Clarks dan sebagainya. Aku berpecah dengan en. Husband sebab takut tak cukup masa. Beliau pun masuk kedai barang-barang sukan kegemarannya.

Harga barang-barang si sini boleh tahan mahal walaupun selepas diskaun. Contohnya bagi sebuah beg tangan yang berharga RM2000, kita boleh beli dengan harga RM1000. Tapi bagi rakyat marhaen seperti aku haruslah mengumpul duit selama setahun dua kalau berniat nak membeli barangan jenama-jenama international tu. Lainlah kalau macam di Charles and Keith, Vincci dan Padini yang biasa kita pergi di KL tu memang mampulah kalau nak membeli. Bayangkan harga satu beg tangan Charles and Keith yang berharga RM200 boleh dapat dalam harga RM70-RM80 je sebuah di sini. Wahwah memang best la nak borong dua-tiga. Tapi bagi aku si penggila beg tangan dan kasut ni cuma survey-survey je untuk tahu perbezaan harga.

Jadi kalau rasa nak shopping gila-gila dalam satu hari, silalah berkunjung ke JPO untuk mendapat penjimatan yang berganda-ganda. Siap-siap duit tol dengan minyak je la kalau nak berkunjung ke sini. =)

Boleh tengok bila ada sales dan events di laman web www.premiumoutlets.com.my untuk merancang aktiviti membeli-belah dan perjalanan anda ke sini.

Vincci flats.

MAKAN MALAM DI PANTAI STULANG LAUT

Setelah puas meronda JPO sampai kedai nak tutup jam 10 malam, barulah kami bertolak keluar dan perut terasa lapar. Patutlah. Belum makan malam. En. husband pun suruh buka GPS dan cari tempat beliau pernah pergi sewaktu PSKPP tahun-tahun yang lalu. Pantai Stulang Laut ada menawarkan banyak restoran ikan bakar. Kami pun terjah restoran Pak Soh.

ikan siakap tiga rasa, sotong goreng tepung (lauk wajib en. husband), kailan ikan masin dan sup kosong.
tiada dalam gambar, kerang bakar my fave.

MASA UNTUK PULANG

Selepas makan, jam menunjukkan jam 12 tengah malam. Hati kami berbelah bagi sama ada nak menginap di sini atau balik ke rumah. Hotel Good Hope tadi dah selamat dibatalkan sebab masa check-in sehingga jam 5 petang sahaja. En. husband bertanya sama ada nak menginap di hotel berdekatan. Setelah berbincang, kami memutuskan untuk terus balik ke rumah yang memakan masa selama 6 jam. Aku cadangkan kami berhenti di mana-mana R&R untuk tidur. Tapi En. husband menolak.

Dalam perjalanan, kami singgah di R&R Pagoh untuk minum malam. Nampaknya En. husband dah tak mampu nak drive. Aku pula memang tak boleh drive malam sebab rabun malam. Jadi kami tidur dalam kereta. Haha.. Teringat balik zaman anak dara dulu pernah juga bermalam dalam kereta di R&R bersama 2 orang rakan perempuan untuk save budget sebab nak sambung vacation.

Setelah tidur selama 2 jam, kami pun sambung perjalanan. Alhamdulillah semuanya baik-baik saja. =)

1. aritu g johor tak sempat singgah JPO..legoland pulak lalu je sbb dah malam..
    next time mesti nk singgah tapi jauh kan..hehe..

1. agak jauh dr umah sy. org yg duduk dekat2 johor tu untungla hehe

Thank you for your comments!