Followers

Blog Hits

Tuesday, December 17, 2013

Percutian di Colmar Tropicale, Bukit Tinggi - Day 1

Cuti sekolah memang dah lama bermula pada pertengahan November lalu. Disebabkan aku bertugas sebagai pengawas SPM, maka rancangan percutian aku dan En. husband tercinta terpaksa ditunda. Dah lama aku teringin nak ke Bukit Tinggi ni sebab macam best je kalau honeymoon di sana untuk entah yang ke berapa kalinya. Haha.. Honeymoon tu term yang tak sesuai nak digunapakai kot sebab kami ni pengantin lama. Kahkah. Lama tak lamalah. Ada aku kisah? =P Yang penting, bercuti berdua memang impian kami sebab nak bertukar angin lah katakan. Ditambah lagi keadaan cuaca di atas Berjaya Hills tu sangat dingin kedengarannya sebab kedudukan 2,700 kaki di atas paras laut. Colmar Tropicale, a French-themed resort memang unik sebab tema reka bentuknya dipinjam daripada Colmar Village di Alsace, Perancis abad ke-16 yang cantik. Dengan harapan one day dapat jejak ke sana pula. =))

Maka seperti biasa, urusan book hotel diserahkan kepada En. husband secara sebulat suara. Beliau call Colmar Tropicale hotel dan book untuk satu malam. Bilik tinggal tiga buah sahaja memandangkan cuti sekolah. Faham-faham sajalah crowded nya tempat-tempat bercuti ni kan. Jadi terus book bilik yang ada tanpa banyak persoalan. Urusan booking sangat mudah. Tugas aku pula transfer deposit RM100 secara online dan siap booking process! Oh ya. Bilik yang kami tempah adalah jenis Deluxe dengan price satu malam RM302 including breakfast dan complimentary tickets untuk masuk ke Japanese Village dan Botanical Garden.

Masa check-in hotel adalah pada jam 3 petang. Keadaan cuaca yang sedang rancak hujan pada 2 Disember melambatkan perjalanan kami apatah lagi aku yang drive sebab En. husband dah mula rasa tak sedap badan, nak demam agaknya. Aku drive super perlahan sebab jalan berbukit dan licin. Memang takut nak drive. Akhirnya kami tiba pada jam 4 petang. Sampai saja di jalan masuk Berjaya Hills, jalan ditutup oleh polis sebab ada kejadian bunuh. Abang polis mencadangkan aku U-turn di Lentang dan masuk mengikut pintu satu lagi. Tiba2 seram pula. Dah lah hujan, ada kes bunuh, orang ramai pula tu berhenti dan melihat dari tepi jalan. Dalam hati aku berdoa supaya kami selamat nanti di sana.

Setelah berjaya masuk ke pintu Berjaya Hills, kami perlu drive naik bukit yang berbengkang-bengkok lebih kurang selama 15 minit sebelum sampai ke Hotel Colmar Tropicale. Aku sangat teruja melihat bangunan-bangunan yang cantik sepanjang perjalanan. Mula-mula nampak satu bangunan yang dibina menggunakan bata berwarna merah. Nampak macam istana. Aku fikir bangunan tu sebahagian daripada Colmar Tropicale. Rupanya tak. Bangunan tu namanya The Chateau, resort mewah RM700 satu malam. Macam best je. Jalan depan sikit, baru jumpa Colmar Tropicale dan aku terus pandu masuk ke basement parking.

Siap park kereta, kami ke reception untuk langsaikan baki bayaran hotel, dapatkan map resort dan tiket masuk ke Japanese Village dan Botanical Garden. Hotel kami di blok Dahlia. Hujan masih tak berhenti turun ketika itu.

ni di hotel reception. Di belakang aku tu The Chavelier.

Kami terus menuju ke bilik. Biasalah aku ni kan selalu excited. Nak tengok bilik tu macam mana. Haha.. Pelik sangat bila jumpa bilik tu satu aras dengan basement parking. Rupanya bilik kami tu tingkat -2 (read: negative two). Wow hampa sikit la sebab yang best pastilah bilik yang berada di tingkat atas kerana pemandangan dari bilik hotel tentulah menarik. Ermm.. tak apa. Masuk bilik dulu.

keadaan bilik yang selesa, luas dan romantis.

Not bad bilik dia. Agak luas. Bilik ni dilengkapi dengan katil saiz king, ada mini bar, peti ais, meja tulis, kipas, Wifi, dan TV dengan selected channel of ASTRO. Tapi TV dia agak kecil dan jaraknya agak jauh dari katil. Untuk aku yang mata rabun ni memang rasa tak best tengok TV jauh-jauh ni. Aku tinjau keadaan bilik mandi pula, semuanya ok. Ada satu shower je. Tak ada bathtub. Tapi yang eeuwww nya adalah dekat lubang keluar air shower atas lantai tu penuh dengan rambut. Yuckks! Malas nak call reception sebab fikir satu malam je nak tidur sini.

pintu keluar belakang

Lepas tu aku jenguk di pintu keluar belakang dengan hanya menyelak langsir. Kalau bilik tingkat atas, bahagian ni macam balkoni lah. Oklah sebab bilik kami di basement kan, so di luar tu ada dinding tinggi yang penuh dengan daun-daun. Jadi banyak binatang reptilia yang duduk di situ contohnya cicak hitam yang ada melintas di depan pintu ni sekali sekala. Memang tak la nak buka pintu kan. Keadaan di lantai luar tu macam bersepah dengan daun-daun dan tanah. Aku fikir positif mungkin disebabkan hujan yang tak berhenti. Di satu sudut pula ternampak puntung-puntung rokok yang terbiar tidak dibersihkan. Hmm.. Macam mana tu?

URUT KAKI DI LA LAVANDE CREATIONS

Siap simpan beg dalam bilik dan berehat sekejap, kami pun keluar berjalan-jalan. En. husband dah survey resort ni sebelum datang, jadi dia nak pergi urut kaki dulu. Ikut sajalah orang tak sihat ni kan. Kami ke La Lavande Creations dan pilih urutan kaki untuk dua orang. Sebab en. suami claim dia demam urat, maka dia nak tambah lagi dengan urutan bahu dan kepala. Mula-mula masa pilih pakej urutan, aku fikir harganya masih dalam kemampuan. Tapi bila dah buka bill, boleh tahan mahal harga dia setelah ditambah cukai iaitu RM200. Dalam hati aku mengomel juga. Lebih baik pergi urut di pusat urut yang berlambak di Lembah Klang, harga jauh lebih murah dan servis puas hati. Again, oleh sebab En. husband tak sihat, ikut sajalah. Aku pun gedik juga nak urut kaki siapa suruh. Konon-konon penat memandu la. Haha..

suasana dalam La Lavande. Lavande bermaksud lavender. Haruslah banyak warna ungu dalam ni. =)
photo source: Google

sambil urut sambil baca mag. Lepas tu jumpa ini. Pakai sunblock walau di tempat sejuk. Ada paham?
Pakai je sunblock tu pada waktu siang walaupun tak berjemur di panas terik.

Di signage La Lavande.
Gambar diambil oleh photographer tak profesional, sebab tu nampak macam rendah ja.
Outfit of the day: glitter gold shawl, Bandung
unbranded mint green shirt
jeans skirt, Optimo
red handbag, Tod's
flats, TSC

MAKAN MALAM DI LE POULET ROTI

Lepas urut, kami ada masa yang singkat saja sebelum masuk waktu Maghrib. Ada banyak tempat makan dan minum di tepi-tepi bilik hotel yang beroperasi sehingga jam 8 dan 12 malam. Kami makan dulu di restoran Le Poulet Roti. Restoran ni menyediakan masakan ayam panggang dengan pelbagai side dishes, ala-ala macam di Kenny Rogers Roasters. Aku order ayam panggang, en. husband pula order ayam panggang percik dengan our own selection side dishes macam butter rice, mashed potato dan lain-lain. Rasanya ok lah. Tak boleh lawan Kenny Rogers lah. =)

SINGGAH DI LA BOULANGERIE

Oleh sebab hujan masih tak berhenti, aku malas nak jalan-jalan lagi. Sebelum balik berehat, kami singgah dulu di La Boulangerie yang bermaksud kedai roti. Colmar Tropicale ni penuh dengan hiasan Krismasnya, termasuklah dalam kedai ni.

Bermacam-macam hiasan dan biskut comel dijual di sini.

Selesai membeli roti, kami pun balik ke bilik dan berehat.

1. pernah hantar mil cuti2 sini. bestkan bilik dia. fefeling paghis gitu heheheh

1. bilik tgkat atas yg best. kalau dpt g lagi, nk request blk atas. tp kne book awai la.. haha

Thank you for your comments!